בית הספר לתנועה

בשיתוף מכללת ספיר

מערכת לשנת הלימודים 2021-2022 - סמסטר א'

10 באוקטובר 2021 עד 7 בינואר 2022

ימי ראשון:

ארבעת השיעורים הראשונים הם עם רותם תש"ח 

שיעור טכניקה משולב

שיעור של טכניקות מעורבות המשלב מחול עכשווי עם יוגה, אקרובטיקה ועבודת רצפה. השיעור יתחיל מחימום הכולל נשימה, אסאנות יוגיות, וטכניקת שליבת גוף ייחודית עם דגש על חימום וחיזוק מפרקי כף היד, המרפקים וחגורת הכתפיים  בהמשך נתרגל גלגולים, עמידות ידיים וגלגלונים שונים, כמו גם חיבורים שימושיים ביניהם לבין אלמנטים מוכרים ממחול כגון פירואטים, החלקות אל הרצפה, נפילות וקפיצות. 

 

מנובמבר השיעורים יהיו של קרן זוהר

Flying Low  זוהי טכניקת רצפה פיזית, דינמית וחכמה,  נחשבת היום לתרגול חיוני בקרב רקדנים ואנשי תנועה בעולם. הטכניקה מתרכזת ביחסים של הגוף עם הרצפה ומלמדת לנצל דפוסי תנועה פשוטים ואורגנים בגוף כמו נשימה, מהירות ושחרור אנרגיה. הפראזות השונות בהן עולים ויורדים מהרצפה מסייעות לשמור על מצב עיירני ומרוכז, תוך שיפור הקשר לחלל כולו ושימוש יעיל ופונקציונלי בשלד. השיטה משכללת את השימוש בתנועה ספירלית ושמה דגש על החוקיות הטבעית של התכנסות והתרחבות.

קרן זוהר מורה ורקדנית יוצרת, בעלת תואר ראשון בהוראה B.A עם התמחות במחול, בוגרת הסדנה של להקת ת"א. מטפלת מים בשיטת וואטסו ו-WD, מלמדת מעל עשור מחול מודרני במגמות ובתי ספר שונים בארץ. במהלך שהותה באירופה  יצרה בפלטפורמות רזידנסי עבודות שעלו במסגרות שונות בבלגיה ובאיטליה,  יצרה לפסטיבל עכו (2019) את הדואט 'Clicker' לצד היוצרת נטע ארז השתתפה כרקדנית בפרוייקטים שונים בארץ,  רקדה בלהקת המחול של הכויאוגרפית אורלי פורטל. כיום מלמדת בארץ את  טכניקת הריצפה  Flying Low, אותה למדה בבריסל עם מייסד השיטה- דויד זמברנו 
 

 

ארבעת השיעורים הראשונים הם עם רותם תש"ח 

מפגש פרפורמנס

הרבה פעמים כשאנחנו מאלתרים, נעים או רוקדים אנחנו שואפים לחוות, ולהראות את 'הטוב' ו'היפה' ועל ידי כך אנחנו גם מנסים להסוות את החולשות הגופניות, להעלים את כישלונות וגמגומי הגוף, ולהחביא את הצדדים הפחות נורמטיביים או את העוצמות הפחות אטרקטיביות של הווייתנו. על ידי תרגול קול, תנועה והבעה מאולתרים כוונת הסדנה היא לאפשר התיידדות עם והתענגות על כל קשת ההוויה שלנו, כדיי שנוכל ביתר שאת לתרגל יופי, ומצד שני גם לגלות את אותם צדדים בנו שאנחנו רגילים להסתיר. זאת מתוך הנחה שעוצמותנו הן כבני אדם והן כפרפורמרים מתממשות ברגע שבו אנחנו מאפשרים לכל הצדדים שבנו להיות.

 

מנובמבר השיעורים יהיו עם קרן זוהר
התנסות תנועתית ואימפרוביזציה, העמקת תרגול העקרונות המובילים את הטכניקה, להפוך את החומר הנלמד ל "שלי" במסגרת היכולת הגופית שלי, היכרות עם פראזות 'מורכבות' , תרגול וחקירה של אלמנטים מפותחים בדגש על קורדינציה, כוח, שימוש במרחב תוך היכרות עם תרגילים המתבססים על טכניקת Passing Through
יישום העקרונות בקומבינציות מעולם המחול העכשווי & הרליס
 

ימי שני:

השיעורים מה 10 באוקטובר עד 29 בנובמבר 8 מפגשים

השיעורים יתבססו על שיטת העבודה דרכה מתאמנת הלהקה.                       

 בסטודיו מתקיים האימון ליצירת הבסיס הפיזי והמנטאלי שעליו תבנה היכולת 'להחזיק במה' .

האימון מורכב מכמה יסודות :                                      

תנועה טבעית – תנועה חופשית, חייתית, אינטואיטיבית                                                                                       

תנועה אקרובטית – איזון, שיווי משקל, הפוכים, התנתקות מהקרקע                                                                            השקטת תודעה – נשימה, יצירת שקט, נוכחות, התבוננות-מבט                                 

משקל – הנכחת משקלו של הגוף, עבודה בתלות הדדית                         

אמנויות לחימה- הכרת הכוח המתפרץ, ציר התנועה, יציבה

השילוב בין השריר/מפרק/חוליות עמוד השדרה לבין הכרת האנרגיה,

מאפשרות לתנועה לחבר בין הפיזי לרגשי

וכך מחברת בין יכולתינו הפיזית לבן יכולת הביטוי שלנו,

אנו יכולים להבין איזה תנועה מייצרת איזו אנרגיה  

וכך להגדיל את טווח הקומניקציה הלא מילולית

באופן כזה שמתוך מודעות נכיר את האכויות האלו בתוכנו

וכך נבין מה אנו מעבירים אל הצופה, איך אנחנו מגיעים למבטו, לרגשותיו, לתחושותיו.   

השיעורים מועברים על ידי רקדני הלהקה 

 

השיעורים מתחילים  11 באוקטובר עד 29 בנובמבר-  8 מפגשים

 

ימי רביעי:

בקורס נלמד לשלב בין חומר תנועתי מובנה ומוגדר לבין המשחקיות של האימפרוביזציה.

נעסוק בפיתוח היכולות הטכניות אל מול נוכחות בימתית, וניצור בטווח שבין אלתור חופשי לבין שינון ולמידת קומבינציות עכשוויות. נחבר את היכולת האישית שלנו להתבטא אל העבודה הקבוצתית וההקשבה לאנסמבל.

נבו רומנו אמן, יוצר, למד בבית הספר החזותי בירושלים ובבית הספר של אדמה ,כאמן, אני עושה שימוש בגוף הנע. אני תופס תנועה כמגרש המשחקים של התודעה, שהגוף הוא כלי האימון הראשוני שלה. אני מעמיד במרכז הבמה את שולי הגוף, את המחתרות הגופניות, המבוכה והמידור הגופניים.

 

                               

הקורס עוסק בפיתוח וגיבוש השפה הבימתית האישית של כל סטודנט. תוך למידת רצפים תנועתיים מורכבים המשלבים הבעה אישית ויכולת גופנית מורכבת המשלבת טכניקות מחול מגוונות  מטרת השיעור היא לחשוף את
מנעד האיכויות של כל משתתף ולהפוך אותן לזמינות בעבורו. באמצעות לימוד רפרטואר קיים ותרגילי אימפרוביזציה נלמד להכיר בכוחות שמניעים אותנו ולהתבונן בבחירות שלנו ולשכלל את יכול הביצוע שלנו כרקדנים וכיוצרים

נבו רומנו רקדן כוריאוגרף אמן למד בבית הספר החזותי בירושלים ובבית הספר של אדמה ,כאמן, אני עושה שימוש בגוף הנע. אני תופס תנועה כמגרש המשחקים של התודעה, שהגוף הוא כלי האימון הראשוני שלה. אני מעמיד במרכז הבמה את שולי הגוף, את המחתרות הגופניות, המבוכה והמידור הגופניים

 

ימי חמישי:

נעה שדור כוריאוגרפית, רקדנית ואמנית וידאו. בוגרת לימודי BA בכוריאוגרפיה ומחול מהאקדמיה למחול בארנהם, הולנד. זוכת פרס שרת התרבות והספורט למחול לשנת 2009.
כמו כן, זכתה במספר פרסים ומלגות, בינהם- קרן ע"ש תד אריסון, חברת טבע, מפעל הפיס, וקרן יהושע רבינוביץ לאמנויות; פרס ראשון בפסטיבל 'וידאנס'- סינמטק תל-אביב; פרס הצטיינות פסטיבל ADF- ארה"ב; פרס ראשון פסטיבל וידאו-דאנס POOL – ברלין.

הציגה בפסטיבלים וארועי תרבות בארץ – מחולוהט, הרמת מסך, אינטימדאנס, א-ז'אנר, חשיפה בינלאומית, גוונים במחול, Vdance, צבע טרי, זמן מקומי (CCA), נקודת מגע- עונת התרבות ירושלים. כמו כן הציגה באיטליה, צרפת, ניו יורק, בולגריה, הולנד, האיים הקנרים, בודפשט ואיסלנד. זוכת מלגת 'דאנס ווב', כחלק מפסטיבל ImpulsTanz בוינה.

נעה לימדה בתיכון א' לאמנויות, 'המסלול להכשרת רקדנים'- ביכורי העתים, והוזמנה ליצור יצירה מקורית עבור סטודנטים באקדמיה למחול בארנהם בהולנד.

משחר הקולנוע קיימת התנועה על המסך. במהלך הקורס נתבונן בשימוש בתנועה בקולנוע האילם, מיוזיקלס, וידאו קליפ, וידאו ארט וכמובן – וידאו דאנס. נבחן סוגיות מעשיות של בימוי למסך כגון קומפוזציה של פריים, שימוש כוריאוגרפי במצלמה ובחירת לוקיישן ונתנסה שלב אחר שלב בחיבור יצירה קצרה.

נעה שדור יוצרת עבודות מחול לבמה ולמסך. חיה ופועלת בתל אביב. שדור מתעניינת באופן שבו מרחבים גיאוגרפיים, תרבותיים והיסטוריים מגולמים בגוף הנע של היחיד, וכן באופן שבו אלו משפיעים על התארגנויות של יחידים כקבוצה. עבודתה מתבססת על מחקר היסטורי, חזותי ותרבותי של גופי ידע קיימים ועיבוד שלהם מחדש דרך תפיסה עכשווית של גוף, יחסים ותרבות בת-זמננו.

בעבודותיה מרבה שדור להציב זה לצד זה דימויים מרובדים, סגנונות מוזיקליים מגוונים ותנועה המשתרעת בין הקפדה צורנית מדוקדקת לנביעה אותנטית ומתפרצת. כפועל יוצא, בעבודותיה בולט המתח בין מבניות צורנית מוקפדת לתנועה חופשית ומתחדשת, בין קומפוזיציה פורמליסטית, היפר-ריאליסטית, להבעה רגשית לא-אישית

 

בקורס נעבור תהליך של בנית מופע לבמה 

כאשר סטודנטים הם  הכוריאוגרפים והבמאים של המופע שעליהם ליצור 

הקניית ידע מעשי בתהליך של בנית מופע \ כוריאוגרפיה \ סצנה

התנסות תנועתית בשילוב חוויה רגשית ושכלית  והמשך לתהליך של זיכרון ובניה

הכרות עם טכניקה חדשה לבניה של מופע מחול עם התנסות בצילום וידאו פשוט.    

הקניית בסיס בהפקת מופע מרגע הרעיון ועד הבכורה

הכנת תלבושות, תפאורה , עיצוב החלל, פרסום, יחסי ציבור, תאורה סאונד, הבאת קהל, שיווק,  כרטיסים , פוסטר פלייר, תקציב, לוח חזרות, וכל הקשור בהוצאת רעיון אל הפועל.

בכל איש \ אישה יש את הפוטנציאל ליצור ולהמציא

ואת האהבה והיכולת לבנות להמציא ולהוציא לפועל יש מאין .

 



 


מערכת לשנת הלימודים 2021-2022 - סמסטר ב'

13 בפברואר 2022 עד 3 ביוני 2022

ימי ראשון :

במפגש זה אחלוק את הטכניקה אותה אני מפתח בשנים האחרונות, תרגילים שיובילו אותנו לבנות שפה שאתה נוכל לאלתר, ולבנות חומרים העוסקים בחלל בינינו.  לתת מקום לתנועה שבאה ממה שאני מרגיש כלפי הקשר, כל מה שבדרך כלל חבוי איפשהו מאחוריי המעשה רוצה לקבל פנים.      

אני מחפש איכות תנועתית בחיבור שבנוי מחופש הטמפרמנט שנבנה איפשהו בין המח ללב.   

 

SHARON FRIDMAN
PRACTICE INA
INA wants to focus her attention to the territory that her body serves to the other, or to the
space around her. INA has a clear approach to the surface she gives or uses. INA controles and
searchs for freedom in her corporal node. INA is sensible to tact. INA is my Mother and my way
to understand the movements of my body.
As a child, I lived planning our daily movements and fisical needs to be able to advance in space
with another body, to keep control and, on the other hand, to try to be as natural as possible.
My mother, INA, lives with the sindrom Arnold Chiari and needs a reference to be able to
recognize the position of her own body.
We used to walked around our ”Moshava” (village) each time more connected, always planning
the act of every movement.
After years of creating choreographies based on my research of balance and its manipulation,
trying to control my passion for the potential that hides in the connection between bodys, and
developing as an individual my sensibility to gravity and tact, I’m happy to finally give it the name of INA – The sense of Balance.
In the last 10 years I’ve been working on a series of tasks and contact practice in the field of
creation and improvisation. My approach to make choreography based on the FREE FALL (2013)
of the body and ALL the WAYS (2016) it can find, or form, a new base, HASTA DONDE? (2011).
The connection with the balance is a life ritual, ERRITU (2018) and is meant to connect us like a
RIZOMA (2013). Each contact we do build is a STABLE (2015) place for both and can lead to a
new form. This process is my DOSE OF PARADISE (2020).
The focus of this language is placed on the concept of gravity, on digging deeply into this matter, on discovering its most unexplored aspects. How is my body capable of manipulating the weightof the other? What are the active centres that allow me to carry out this manipulation? What new forms of movement can I generate from there?
On the other hand, to these questions we must add the energetic expression that shapes the
bodies, because it never goes unnoticed in the creative processes. Movement implies the
transmission of an element with which it has previously been connected… I move as a direct
expression of what happens inside me, not as a tool of expression, I move out of an internal and
irreversible need.

 

!  

ימי רביעי :

למידה מתרחשת מעשייההרגשהידיעה ותקשורת עם אחריםחוויות אשר נשארות בזיכרון שלנו בצורה גופניתרגשית ורוחניתוממזגות את ההתפתחות הקוגניטיבית שלנו לישות שלמה ומלוכדת״המחקר שבו אני עוסק משלב דיספלינות שונות אומניות לחימהאקרובטיקה בסיסיתפרטנרינג עבודת רצפהבלט)  שילוב שמקנה חופש מירבי בשפה התנועתית שיש ברשותנו

אליק ניב למד מחול בסדנא של קיבוץ געתון .לאחר לימודיו רקד בלהקות שונות: מוזה תחת יוסי תמים, להקת  ורטיגו ודה דה דאנס ביצירה של רמי לוי. ב2005 עבר לגרמניה ורקד בשטאץ תיאטר אולדנבורג בין היתר ביצירה של ״קלאב גיא ורוני״ וסוזנה לינקה. בברלין עבד עם להקתו של ניר דה וולף ״טוטל ברוטל״ ותאטרון הקומי. ב2009 הצטרף ללהקת קונסטנזה מאקראס – דורקי פארק בה שימש כמנהל חזרות. החל מ2013 משמש כרקדן אורח בלהקת שסה וולץ. בנוסף אליק עובד ככריאוגרף עצמאי החל מ2104 וכמורה באקדמיות ותאטראות באירופה ובסדנא למחול בגעתון.

 

נלמד טכניקות טיפוס ותנועה בגובה על בדים וערסלים.
 הטכניקה נלמדת שלב אחרי שלב, בסביבה בטוחה ובהנחיה אישית.
בתהליך הלמידה מתגברים על פחדים והגוף נהיה חזק וגמיש: 
המשקל התלוי מאפשר ביצוע תנועות הפוכות ללא לחץ על הצוואר והגב ,
ההתמסרות לכוח המשיכה עוזרת להרפות את הגב, ליישר את החוליות והדבר יוצר הרגשה פיסית טובה.
נשלב גם קטעי פרטנרינג והבנה של משקלים כאשר הקבוצה מהווה את הקונסטרוקציה.

התמודדות מאתגרת, מרתקת ומספקת

 
0545294246

ימי חמישי:

אוליביה  קורט מסה מלמדת עבודת רצפה Partnering וקונקט. היא מציעה כלים שונים לארגון הגוף באופן בו ניתן לבצע דפוסי תנועה מורכבים ללא מאמץ.  השיעור מוקדש להגברת המודעות הגופנית על מנת להיות מסוגלים לעבוד עם הגבולות האישיים שלנו ולשמור על הגוף.  נכנסים לחלל בו אנו יכולים לנוח תוך כדי תנועה, ללמוד תוך כדי עשייה ולגלות אפשרויות חדשות.

 

 

אוליביה  קורט מסה מלמדת עבודת רצפה Partnering וקונקט. היא מציעה כלים שונים לארגון הגוף באופן בו ניתן לבצע דפוסי תנועה מורכבים ללא מאמץ.  השיעור מוקדש להגברת המודעות הגופנית על מנת להיות מסוגלים לעבוד עם הגבולות האישיים שלנו ולשמור על הגוף.  נכנסים לחלל בו אנו יכולים לנוח תוך כדי תנועה, ללמוד תוך כדי עשייה ולגלות אפשרויות חדשות.

 

 

נמשיך ונשכלל את התהליך של בנית מופע לבמה 

נרחיב את הכוריאוגרפיה לאפשרויות נוספות של חללים לא קונבנציונליים ולמרחב הציבורי

הקניית ידע מעשי בתהליך של בנית מופע \ כוריאוגרפיה \ סצנה

התנסות תנועתית בשילוב חוויה רגשית ושכלית  והמשך לתהליך של זיכרון ובניה

הכרות עם טכניקה חדשה לבניה של מופע מחול עם התנסות בצילום וידאו פשוט.    

הקניית בסיס בהפקת מופע מרגע הרעיון ועד הבכורה

הכנת תלבושות, תפאורה , עיצוב החלל, פרסום, יחסי ציבור, ניהול חזרות תאורה סאונד, הבאת קהל, שיווק,  כרטיסים , פוסטר פלייר, תקציב, לוח חזרות, וכל הקשור בהוצאת רעיון אל הפועל.

 

  • מסלול ריפוי בתנועה
  • מסלול כוריאוגרפיה ותנועה

מסלול ריפוי בתנועה

ליאת דרור & ניר בן גל \ שדרות אדמה

תכנית דו שנתית

המרכז ללימודי חוץ והמשך במכללת ספיר \ המכללה האקדמית ספיר

פרטים על הקורס: 054-5294246

להרשמה: https://www.sapir.ac.il/content/6518

מרכז מידע, ייעוץ והרשמה 077-9802802 שלוחה 2

[email protected]

מזכירות כללית: 077-9802353

רכזת הקורס הגב' אביבה דוידיאן [email protected]

לימודי ריפוי בתנועה, תכנית דו שנתית, בית הספר אדמה בשיתוף מכללת ספיר.

ריפוי הוא תנועה. תנועה בשאיפה למצוא מנוחה. תנועה מחוללת תמורה, משחררת כאב ומגבירה עונג. ריפוי הוא לנוע לאיזון, תוך התבוננות במידע הצף ועולה ברמות הוויה שונות; תנועת הגוף מנהיגה את הקצב ואת התכנים המבקשים מודעות. הריפוי נובע מתוך הגוף, תוך העלאת מידע, התבוננות, הכרה בו ושחרור. ריפוי בתנועה הוא מציאת המקום הנכון עבורנו במרחב, והסכמה לביטוי עצמי של היצירה הנובעת מחומרי גופנו, חיינו ומכלול הדברים שמעסיקים ומסקרנים אותנו. ריפוי עוסק בחיבור כלל החלקים המרכיבים אותנו כאורגניזם המתקיים בתוך תנועה מתמדת, מקיים בעצמו תנועה כזו, ושואף להיותנו בריאים ומאושרים (אושר מלשון אישור לקיומנו).

"טיפול הוא ניסיון לתקן בעיה הפוגעת בבריאותו או תפקודו של האדם. על פי רוב הטיפול מתבצע בעקבות תהליך האבחנה" (מתוך ויקיפדיה). זו היא אחת ההגדרות הנפוצות היום לריפוי. המילה מתחברת לטיפול, לבעיה, לתרפיה. גישה זו יכולה להיות מכשילה, ומעצם הגדרתה היא מנציחה את אשר נתפס בפנינו כחולי. היכולת להתרפא היא יכולת מופלאה, ויש משהו קסום במילה עצמה. היכולת להתרפא לא חייבת להיות מחוברת אל חולי, אלא לדרך עמוקה להגיע להבנה. אותה הבנה בה מתקיימת תבונה המאפשרת לנו יצירת חיים חיוניים, מלאים ושקטים. הריפוי הוא מעין תבלין שאנו מניחים בתוך שגרת יומנו. הוא שם במרחק נגיעה, ואנו יכולות להטמיע אותו מתוך הכרה ומודעות.

תנועה וריקוד הן אמצעי, וכל מה שחי מתנועע. לעיתים בנראה ותמיד בבלתי נראה, מתקיימת בנו כל העת תנועה מעודנת. דרך אותה תנועה אנו יכולות להתוודע אל רחשי הלב, אל התחושות הפיזיות, אל תפיסת העולם, אל המחשבות הבוראות את עולמנו. הריקוד מאפשר לעולם המילולי לנוח לרגע, וכך להכיר את טבענו מתוך ראשיתו. את האיכות, הקצב, אחיזת השרירים, הרפייתם, את תובנת הקואורדינציה המחברת בין הפיזי, לרגשי, למנטאלי.

במהלכו של הקורס נרקוד את אשר המילים אינן יכולות להגיד, ונכיר את הדרך לדברם מתוך חיבור ברור אל הגוף. נתבונן בגוף כבית, על חוזקותיו וחולשותיו. נתבונן בחיבורה של התודעה לאנרגיה הזורמת בנו, נתבונן ביכולתנו לנווט בתוך חוסר מנוחה וחוסר וודאות, בתוך האפל ובתוך המואר.

שנה ראשונה

סמסטר א' – התנסות במרחבי התנועה, השקטת התודעה

סמסטר ב' – התנסות במרחב האישי בתוך מערכים מובנים

בסיום שנה א’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר   – תעודת "בוגר/ת לימודי בסיס, ריפוי בתנועה".

שנה שניה

סמסטר א' – חקירה אישית ובניית מערכי עבודה

סמסטר ב' – התנסות פרקטית בהעברת תכנים

בסיום שנה ב’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר – תעודת "בוגר/ת מוסמכ/ת בריפוי בתנועה".

 

 

השקטת התודעה בתנועה ובאי עשייה

פועלים  בתוכנו ארבעה אלמנטים – מחשבתי, רגשי, פיזי, רוחני, ארבעתם ביחד יוצרים את המערך של מי שאנו, כאשר הקואורדינציה ביניהם מסונכרנת והרמונית יש בנו תחושה של שלמות, כאשר מופר האיזון מי שאנו נכנס כמו למאבק תמידי, זה יכול להתבטא במחשבות שאינן מרפות, בתחושות/מחלות פיזיות, בתחושה ברורה שאנו פה , אבל למעשה איננו נוכחות. אנו מאד שונות אולי בסיפור, אבל במהות כולנו דומות, המאבק המתמשך לא יאפשר שלום בין פנים לחוץ. כשאנו מתחילות לשים לב אל הנשימה, אחד הדברים הראשונים שנגלה אלינו, היא כי התודעה נודדת אל העבר ואל העתיד, להיות פה כמעט לא מוכר לנו.                                                                                                    כשאנחנו פה בדרך שבה אנו פוגשות את עצמינו על כל מה שאנו, זהו כוח עצום שבדרך כלל אין לנו כל מידע כיצד להתמודד אתו, אפשר לקרוא לו אינטימיות , שלווה, אהבה, קבלה, אפשר לקרוא לו ריפוי.                                                   

 

מהות הכוח הינו שהוא נוכח בעשייה ובאי העשייה באופן מאוזן  הריפוי והידע הפנימי טמונים בנו, לא תמיד אנחנו מזהים, קשובים לאשר עולה. זהו אינו ידע של הבנה או ניתוח שיכלי, זהו החיבור הבלתי אמצעי של הראש אל החזה, אל הבטן, אל האגן, המאפשר מפגש נקי ופשוט עם המחשבות, הרגשות עם ההוויה הגופנית. דרך תוכנית הלימוד נפגש עם כל ארבעת המרכבים, בכל שיעור דרך דגשים שונים, מתוך הבנה כי ישנה חשיבות גדולה ליצר מרחב חקירה דרך כיווני העמקה שונים שאינם מיצרים הפרדה כי אם את מכלול השלם. הבסיס הינו תנועתי דרך תשומת הלב אל הנשימה שיאפשרו לגעת במושגים – סגור פתוח, כיווץ הרפיה, אחיזה שחרור, התמלאות התרוקנות, התבוננות ותפיסת המקום.  תבונת הגוף -אימון ותרגול פיזי להכרת המבנה הגופני – כיווני המפרקים, תנועת השלד, רצפי תרגילים המכוונים אל המערכות השונות ומאפשרים יציבות, גמישות פיזית -מנטאלית, והתקרקעות, כל אלו יאפשרו לנו לחוות את הגוף שלנו בפשטות, ללא שיפוט, כפי שהוא, נאפשר לעצמנו להקשיב ולטפח אותו מתוך קבלה. לעיתים אנו נוטים לראות את הגוף הפיזי כדבר שיש בו מגבלה, כסוג של משקולת, אנו נהים תובעניים וביקורתיים כלפיו, כשאנו לומדים לפעול ולנוע עם הגוף ממקום עדין וקשוב אנו יכולים להיפגש אתו באופן חדש, לשנות ולהחליף דפוסים שהתקבעו בתנועה טבעית ואוטנטית ממקום מכבד ותומך.

 

השקטת התודעה בתוך תנועה (עשייה) ובתוך אי עשייה ( התנועה הפנימית) –     למידת האנרגיה מהאין אל היש ומהיש אל האין, כיצד היא לובשת צורה דרך מילים, מעשים, מחשבות , ביציאתה מהכוח אל הפועל וכיצד היא משחררת עצמה, מניחה למילים, למחשבות, לרגשות בדרכה מהפועל אל הכוח, וכך מוצאת את מסלול התנועה הטבעי המאפשר לשינוי להיות נוכח בכל נשימה. אנרגיה הינה אותו כוח שאיננו יכולות לראות או לתפוס , זו המעניקה לנו את החיות והחיוניות לכל אשר אנו. אנו יכולות לדבר במונחים של 'אנרגיה טובה' או ' אנרגיה רעה' אנו חשות בברור בעוצמה מחברת, מאפשרת, מרווחת לעומת זו השואבת אותנו, מתישה, מונעת, כשאנו מתוודעות אל איכויותיה ומנעדיה אנו לומדות את השקט, האיזון והיציבות במהות הרגשית, הנפשית, המנטאלית, הרוחנית, בכל אשר איננו יכולות לאחוז , אנו לומדות לבטוח בשחרור כמקור כוח המנכיח אותנו ומחבר בין הנראה והבלתי נראה שבנו.

 

Sense-sessions | לנוע למקום הנכון- התוודאות אל התנועה הפנימית והרחבת המנעד החישתי, בדגש על הבטן -מערכת העיכול , הלב- מערכת כלי הדם,  הראש -המוח ומערכת העצבים.  באופן זרימתן ואיזונן תוך התבוננות במידע הצף והעולה ברמות ההוויה השונות בהתאמה לפעימה הפנימית והתכנים המבקשים הכרה. כלי העבודה יהיו באמצעות קשב פנימי, הפקת קולות, התמסרות לתנועה ראשונית ואוטנטית, אימפרובזציה וקונסטלציות בתנועה ובמרחב, תוך ניהול יומן אישי.  באמצעות כלים אלו תיסלל הדרך להכרת הביטוי העצמי של היצירה הנובעת מחומרי גופנו וחיינו באמצעות קיום מרחב מאפשר ומעבדת מחקר. 

 

הפשטות                                                                                                      

   גם כשמביטים בה                                                                                    

  אינה נראית                                                                                           

 הנדיר                                                                                                    

  גם כשמאזינים לו                                                                                      

   הוא נסתר                                                                                                                 

העדינות                                                                                                       

גם אם אחזת בה                                                                                             

  אינה נתפסת                  

שלושת אלה                                                                                               

מתחמקים מהגדרה                                                                                      

לא ניתן לרדת לפשרם                                                                                            

בכוח המחשבה

 

אי עשייה עם ליאת  דרור

כשאנו חשים כי קיים בנו 'מרפא'  לנפש, נראה כי הכל מונח במקומו בשלום. מה מאפשר ל' מרפא'  להיות בשגרת חיינו מתוך נכונות ונוכחות, לא ככזה המחכה לקיצון על מנת להגיע, אלא זה השוהה בנשימה, במרווח, באורך הרוח ושוויון הנפש, אלו יבואו ויחלפו כמו הרוח, כך משתנה הרוח שבנו, כשנתחיל לחוש בה באותה ודאות, נאמן את עצמנו לפתוח ולסגור, לעלות ולהוריד, לווסת את הטמפרטורה ולאזן בין היובש לרטיבות, כמו בביתנו הפיזי כך בביתנו הגופני. ריפוי הינו פרקטי כמו גם מנטלי, רגשי רוחני, הקורדינאציה המעודנת, המאפשרת לכפות הרגליים להלך כאן בעולם, לידינו לייצר ולברוא, ולהלך הרוח להיוותר שקט וממוקד, היא זו המביאה את כלל יכולותינו לכלל ביטוי, היא זו הממקמת את ה'מרפא' עמוק בתוכנו.

לימודי האדמה עם  חגית קירט ברט

הקשר בין האדם לאדמה הנו תמידי ובראשיתי . האדמה היא המקור ובה משולבים האלמנטים כך שכולם יוצרים ,בהרכבים שונים , את מגוון צורות החיים . האדמה בתנועה מתמדת ובדינמיקה של פרוק והרכבה , השיעורים התמקדו בהעמקת ההתבוננות באדמה כמשקפת אותנו, את נפשנו וגופנו הפיזי, דרך ההשתרשות, ההנבטה, המחזור, לחות – בין הרטיבות ליובש, פריחה ומניות. הבנת האדמה גורמת לנו להבין את עצמנו . השתתפות בתהליך הצמיחה מבריא, מחייה ואנו גדלים אתו אל תוך איכויותיו של הריפוי. מטרת הלימוד היא לחבר אותנו לתעצומות ופשטות הבריאה ואגב כך  למצוא שמחת חיים פשוטה וזמינה, המזמינה אותנו להשתתף בה.

 

  Sound Healing עם הידי ליברמן 

איך מתיחסים למוסיקה ככלי ריפוי. מה זה Sound Healing   מה זו תנועה של צלילים , תהליך תרפויטי עם תופים אפריקאים, ראשית הקצב, החיבור לאלמנט האדמה ואלמנט האש בתוכנו ,  תיפוף גוף. היכולת לנוע בקצב מתוך יצירתו הבלתי אמצעי, לצד קריירה עשירה ומגוונת כאמן במה, מופיע ומקליט עם הרכבי 'מוזיקת עולם' שונים ומגוונים, פיתח הידי לאורך השנים דרך ייחודית לשילוב מוסיקה, קצב ותופים עם עבודה קבוצתית רגשית. כחלק מעבודתו צבר הידי נסיון גדול בעבודה עם סוגים שונים של מצבי גוף/נפש כגון – פוסט טראומה, תשישות נפשית, נוער ומבוגרים על הספקטרום האוטיסטי, הפרעות קשב וריכוז. ליווי תהליכי ריפוי והעצמה  בעזרת תופים וקצב –   Drum Therapy  מפתח ה – Chakra Overtone Drum   כלי נגינה טיפולי, ובמקביל את שיטת – "COD Therapy טכניקה ייחודית זו של שילוב מוסיקה וריפוי רגשי הינה מרכז עיסוקו הנוכחי של הידי, הוא מרצה, מעביר סדנאות לימוד ומנחה סשנים אישיים בארץ ובעולם.

 

ריפוי בתנועה עם מיכל ארזי

בעידן המודרני הרבה דברים מרחיקים אותנו מנוכחות פשוטה בגוף ובהוויה הקצב המהיר, הלחץ, העשייה המרובה, השעות הארוכות מול המסך. התנועה המודעת עוזרת לאזן ולהחזיר אותנו לנוכחות מלאה ועוצמתית. גם אנשים שמתאמנים בריקוד או בספורט עלולים לתת עדיפות  למטרה, לנראות, או לתוצאה הסופית וכך להזניח את הנוכחות וההקשבה לעצמם ולגופם.

רייך טבע את המושג שריון שרירי שחלק מהמתאמנים ״לובשים״ כדי למסך רגעים קשים בעברם. לעתים רבות אנו ממשיכים ללבוש את השריון גם כשכבר איננו זקוקים לו… בכוונתי בקורס זה להשיל את המיותר. להתחיל את היום ממקום נוכח, נינוח ושלם.  אתייחס לכמה נושאים עיקריים: העמקת הנשימה. היכולת להתבונן ולהיות (לעומת לעשות). זיהוי התחושות והתנועה שאנו יוצרים כדי להרגיש טוב  לעומת כדי להיראות טוב. חיבור מחדש של המחשבה, התחושה, הרגש והתנועה.אירגון גופני מיטבי ( alignment) שמגדיל את אפשרויות הבחירה בתנועה.

 

לנוע למקום הנכון Sense-sessions עם תמר לוין

תרגול גופני המכוון פנימה לתוך מערכות הגוף. מערכת העיכול, הלב, המוח ,מערכת השלד והשרירים ומערכת היחסים ביניהן באמצעות הקשבה, נשימה, מגע, קול והתמסרות לתנועה שזורמת באופן טבעי דרך גופנו המימי  ובאמצעות  אימפרוביזציות וקונסטלציות במרחב אנו מקדישים זמן ותשומת לב למערכות אלו ולתפקידן, משכללים את יכולות החישה הפנימיות שלנו וזאת בכדי להעניק רווחה ונחת לתוכנו פנימה. כל מערכת וייחודה המשמעותי, כל מערכת נענית בהקשבה לצרכיה. זהו דיאלוג עם מערכת החישה הפנימית ,

שנה א': הרחבת המנעד החישתי, התמסרות לתבונת התנועה הפנימית, דרך לימוד וחקירה של שלושת המרכזים :בטן, לב וראש. באמצעות קשב פנימי, הפקת קולות, התמסרות לתנועה פנימית, ראשונית ואותנטית ,אימפרוביזציה וקונסטלציות בתנועה במרחב . תוך ניהול יומן אישי. בסוף השנה ייצרו הלומדות תרגיל המהווה פרי עמל למימוש הלימוד.

שנה ב' : המשך העמקה וחקירה תוך מתן דגש על נוכחות המנחה/פרפורמר שבכל אחת ואחד. במהלך השנה כל לומדת תחקור לעומק נושא אותו תבחר, בהכוונת תרגילי חיבור, מתן כלים וקרקע פורייה לחקירה והתפתחות. דרך תנועה פנימית אותנטית, אימפרוביזציה וקונסטלציות במרחב ,בסוף השנה ייצרו הלומדות תוצר המהווה פרי עמל למימוש הלימוד. (גוף ידע להעביר /קומפוזיציה בתנועה)

 

Healing Contact עם שרון פרידמן

הטכניקה אותה אני מפתח בשנים האחרונות, תרגילים שיובילו אותנו לבנות שפה שאתה נוכל לאלתר, ולבנות חומרים העוסקים בחלל בינינו.  לתת מקום לתנועה שבאה ממה שאני מרגיש כלפי הקשר, כל מה שבדרך כלל חבוי איפשהו מאחוריי המעשה רוצה לקבל פנים.  אני מחפש איכות תנועתית בחיבור שבנוי מחופש הטמפרמנט שנבנה איפשהו בין המח ללב. 

שעות

9:00-16:00

פתיחת הקורס

25/10/2020

חופשת סמסטר

פברואר 2021

סיום משוער

20/6/2021

שעות לימוד

224 שעות לימוד אקדמיות, 28 מפגשים

שנה א'

סמסטר א' – התנסות במרחבי התנועה, השקטת התודעה
סמסטר ב' – התנסות במרחב האישי בתוך מערכים מובנים בסיום שנה א’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר תעודת "בוגר/ת לימודי בסיס, ריפוי בתנועה".

שנה ב'

סמסטר א' – חקירה אישית ובניית מערכי עבודה
סמסטר ב' – התנסות פרקטית בהעברת תכנים
בסיום שנה ב’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר תעודת "בוגר/ת מוסמכ/ת בריפוי בתנועה".

בית הספר אדמה

מסלול כוראוגרפיה ותנועה

ליאת דרור & ניר בן גל

לימודי תעודה 3 שנים, עם אופציה להשלמת תואר ראשון במכללת ספיר

0545294246    לפרטים והרשמה

אז למה להגיע לבית הספר של אדמה למסלול כוריאוגרפיה ותנועה

מתלבטים/מתלבטות איפה ואיך לרקוד, תוהות ותוהים מה אני אקבל ועד כמה אני אשתכלל ואתקדם, איפה הכי כדאי לי. ב"אדמה" אנו קצת משנים את נקודת המבט. עכשיו יותר מתמיד המפגש בין האמנות, בין ההתבטאות למציאות הגיע כמו אל הקצה. ההבנה -כי ההתפתחות האישית מחויבת להתפתחות החברתית   והאנושית -נהייתה מוחשית.                                                                                                                     

מה זה אומר?

*להגיע ללמוד בפריפריה, בשדרות. לתרום ולהיות חלק מקהילה שמאמינה שאיכות וצמיחה אינם נחלת המרכז בלבד.

* עבודה פיזית שעיקרה מציאת 'המרכז' האישי שבנו, דרך תנועה טבעית, בריאה, עבודת רצפה ועבודה במרחב, דרך אתגרים תנועתיים   המביאים להבנה אנטומית כמו גם שכלולה והעצמתה של יכולתנו הפיזית.

*מורים ומורות שמביאות מידע רב מתחום המחול והפרפורמנס מכיוונים שונים וטווחי תנועה רחבים, המתקשרים עם עולם האקרובטיקה, אומנויות לחימה, תיאטרון, מדיטציה, מצלמה.

* נקודת המבט משתנה כשאנו רוקדים ללא מראות, מתוך הסתכלות פנימה, כשאנו חווים את השהייה לפני ואחרי המצלמה, כשאנו מבינים שלתת זה לקבל, כשאנו חוקרים את מהות הפנים והחוץ, האורבני והטבע, כשאנו לומדים את מהות הפרפורמנס על הביצוע והדיוק ובמקביל את החופש ליצור , מתוודעים  אל האינטואיטיבי  חסר הגבולות ובמקביל אל המידע כיצד לבנות ולעגן כוריאוגרפיה.                                                             

אנו לומדים דרך הרגליים שאין ניגודים כי אם מלא אפשרויות שעלינו ללמוד לבחור בתוכן.

אז… בואו לרקוד מתוך שמחה ואהבה,

 

בואו לרקוד מתוך שמחה ואהבה, בואו לשאול שאלות ולבדוק האם אנחנו רק רקדנים או שאנחנו גם בני ובנות אדם? אינטליגנטים, יוצרים, רוקדים, נעים, בואו נחליף "טכניקה " חונקת ומגבילה ב" מיומנות " פותחת ומאפשרת, נשתכלל גופנית , נלמד את רוחב המנעד התנועתי , הרגשי, ואת רוחבו של הלב, נתנסה בלמידה המכוונת אל הפרפורמנס הבמה ומיומנות התוצר לבין שיעורים ולמידה המכוונים אל העצמת הנפש,  שאלת החזק והחלש, הרעש והשקט, הכוח והרכות, חד משמעיות ובלבול, איסוף ופיזור, כל אלו כאשר הם  מתקיימים זה לצד, הם מיצרים הוויה, מיצרים הווה.

 

תאריך תחילת הלימודים: 25/10/2020

חופשת סמסטר: פברואר 2021

תאריך סיום משוער: 20/6/2021

מקום הלימודים: שדרות אדמה

רח' הפלמ"ח 11 שדרות (8 דקות הליכה מתחנת הרכבת בשדרות).

 

השלמת לימודים לתואר ראשון בשיתוף מסלול תרבות יצירה והפקה במכללת ספיר

במקביל ללימודים בבית הספר של אדמה ישנה האפשרות להשלים לימודים לתואר ראשון במחלקה לתרבות – יצירה והפקה, במכללת ספיר

תלמידי התכנית המשולבת יזכו להכשרה מקצועית בכוראוגרפיה ותנועה במרכז "אדמה" בשדרות. תלמידים שעמדו בכל דרישות הלימודים במרכז "אדמה", ושזכאים לתעודה בכוראוגרפיה ותנועה,

יזכו בפטור בגובה 30 נ"ז מקורסי בחירה עיוניים בלימודי התואר הראשון בתרבות – יצירה והפקה. 

התכנית המשולבת תיפתח בשנת הלימודים תש"ף (אוקטובר 2019).

תכנית לימודים מלאה תארך שלוש שנים באופן הבא: קורסי החובה העיוניים לתואר ראשון בספיר ירוכזו ביום לימודים אחד בשבוע – יום שלישי למשך שני סמסטרים בשנה (לא כולל לימודים לקבלת "פטור" באנגלית לתלמידים שלא קיבלו פטור מאנגלית בבחינות המיון), ולימודי התעודה במרכז "אדמה" יתפרשו על פני שלושה ימים נוספים-  שני ,רביעי וחמישי. בשנה השנייה ירוכזו הלימודים לתואר ראשון בספיר ביום וחצי בשבוע, ולימודי התעודה במרכז "אדמה" יתפרשו על פני יומיים וחצי נוספים. בשנה השלישית יתפרשו לימודי התואר הראשון בספיר על פני שלושה ימים בשבוע, ובמקביל ישלימו שנת הכשרה מקצועית (פרקטיקום) במסגרת לימודי כוריאוגרפיה ותנועה במרכז "אדמה". בסיום שלושת השנים תינתן תעודה מטעם מכללת ספיר: בוגר בית הספר של אדמה במסלול כוריאוגרפיה ותנועה

המחלקה לתרבות – יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר הוסמכה על ידי המועצה להשכלה גבוהה בישראל (מל"ג) להעניק תואר ראשון (BA) בתרבות, יצירה והפקה לתלמידים שמילאו אחר כל הדרישות האקדמיות.

 

להעצים את הקרקע עליה אתה פועל

מקום. בואו נפנה מקום למקום, כל התנועות ביקום נדרשות למקום ואילו המקום, למה הוא נדרש? מקום הוא נקודה במרחב או איזור, נקודה מתרחבת לאיזור, איזור מקומי נקודת המוצא של התנועה היא מקום.  מקום הוא גם שמו של אלוהים, הוא היא הם נמצא בכל מקום, כמה מקום יש סך הכל בעולם?, איך מתפנה בתוכנו מקום? מנין נובעת התחושה של העדר מקום?, לאן נעלם המקום?, לכמה מקום אנחנו זקוקים? האם אנחנו מעזים לקחת מקום ? ומהי הסכנה הגלובלית כשאנחנו מוותרים על מקומנו? מאבק הוא תמיד על מקום. כשאני על מקומי, אני בשלום. כשיש מקום יש תנועה, תנועה היא ביטוי לשינוי, שינוי הוא התפתחות . זוהי הזמנה ללימוד שהוא תהליך חקירה ,התפתחות וריפוי עצמי. דרך הרחבת המקום הפנימי ומציאת המקום הנכון לנו במרחב, זוהי הזמנה לחבור לתהליך למידה של ריפוי דרך תנועה, של ריווח פנימי לטובת רווחה יומיומית של  יצירת "ארגז כלים" לתמיכה אישית, קהילתית, תרבותית וסביבתית . זוהי הזמנה לקחת מקום בתנועה. לעורר את הסקרנות הפועמת בנו. לשכלל את היכולת לחוש את גופנו ואת המרחב. להניע את מערכות היחסים שלנו עם עצמנו, עם אחרים, עם המקום.

 

תנועת התודעה

כאן במרכז התנועה בשדרות פתחנו פרק חדש ששמו באופן מקיף הינו "תנועת התודעה" ההווה, הנוכחות , מחברים אותנו אל התנועה המחזורית בה השלם וחוסר השלמות נוכחים כל העת זה לצד זו, האפל והמואר משתנים

כל העת על תנועת המעגל מתוך אמונה שדווקא כאשר דבר אינו משתלט על דבר, מעלים או מדכא, מתחילה לצמוח מיומנות פרקטית, של עשיה ויצירה השאלה שעולה לעיתים קרובות הינה- האם אנחנו רוצים שינוי?

איך אנו מבחינים בין הדדיות להשתלטות, האם אנו גמישים מספיק כדי ללמוד, להכיר ולפעול עם מה שיש לנו , לעיתים, בתוכו פחות מיומנות?, מהות החיים הינה זרימה, זרימה הינה אנרגיה, אותה אנרגיה שאינה נראית 

אך נוכחת באופן ממשי בהווייתנו, תנועת התודעה מאפשרת לנו להתוודע אל התנועה הבלתי נראית , להתוודע אל התנועה הספונטנית, האינטואיטיבית, הפראית , ממש כמו זו המזוככת, המדויקת, הנוכחת, לשכלל את זרימת התנועה לכדי שלם על סך כל חלקינו. הבסיס לשיטה היא תפיסת עולם הטרוגנית, זו המאמינה שדווקא השוני מביא את השפע והרווחה. לעיתים אנו נצמדים לדומה , מתוך תחושת שייכות וזהות, האחר הדומה לנו מעניק לנו את ההשתקפות כך שבפניו אנו רואים את עצמנו. אלא שכל אחד ואחת מאתנו אינו בעל זהות אחת. יש בנו מרחב של 'אני' , היכולת לאפשר לעצמנו להכיר, ללמוד, לאהוב את השוני בתוכנו, היא יכולתנו להכיר, ללמוד, לאהוב את השוני במרחב סבבנו. בגוף הפיזי, במחשבה, בנפש קיימות איכויות שונות, לעיתים זו החזקה, כמו משתלטת, היא זו הנותנת את הטון ובאופן מסוים יוצרת את מי שאנחנו, מתוך הסכמה לראות ולגעת באותן איכויות נסתרות, אלו שבצל, אנו יכולים לפתוח פתח להדדיות. להרחיב את המבט ולראות , אני עץ אחד, יחיד ומיוחד ועדיין קיים יער מסביבי. תנועת התודעה נוגעת הן בהתבוננות והן בכוח המתפרץ , הן בחמלה והן בעוצמה, אנו נותנים לעצמנו את האופציה לשכוח ולאפשר כמו גם לזכור ולדייק, לא כדברים ניגודיים, אלא כאיכויות משלימות. זהו תרגול שאינו מונע מהתנגדות, מרצון לגבור על משהו, אלא תרגול המעניק לנו את היכולת לפעול עם הכוח המניע בתוכנו.

שיטת האימון תהיה מובלת ע"י צוות, שיתוף הפעולה ובניית ההדדיות בין המורים מהווה מפתח ללמידה

 

מסמך 3
מסמך 1
מסמך 5
שכיבה שחור לבן

בית הספר לתנועה

בשיתוף מכללת ספיר

כוריאוגרפיה ותנועה לתואר ראשון

כוריאוגרפיה ותנועה לתואר ראשון

ריפוי בתנועה לימודי תעודה

ריפוי בתנועה לימודי תעודה

כרטיסים | הנחות | אירועים | מוסיקה וספינג' של דניס

נרשמים כאן

Top דילוג לתוכן