לימודי כוריאוגרפיה ותנועה למסך ובמה

לימודי כוריאוגרפיה ותנועה

כוריאוגרפיה ותנועה למסך ובמה - המסלול בניהול ליאת דרור וניר בן גל
בבית הספר לאומנויות הקול והמסך – המכללה האקדמית ספיר

החלה ההרשמה לשנת הלימודים הבאה

מספר המקומות מוגבל
לפרטים התקשרו 0545294246
24 בפברואר -ואריאציות לשדה חיטה מופע בקלחים שנה ב
13 במרץ -יום פתוח במכללת ספיר
15 במרץ -סרטים וכוריאוגרפיה שנה ב במסגרת פסטיבל אפוס במוזאון תל אביב
לימודי תואר ראשון בתנועה וכוריאוגרפיה B.F.A

משלבים לימודים אקדמיים עם התמחות מעשית בתנועה ודגש לחיבור העולם הדיגיטאלי המצולם, התפריט של מסלול התנועה והכוריאוגרפיה ייחודי ומאפשר התנסות תנועתית עם למידה עיונית המרחיבה ומעצימה את הטווח והמנעד המוכר. המורים הנפלאים לשנת הלימודים הקרובה: נבו רומנו \ רני בלייר \ מיכל ארזי \ ד"ר ארז פרי \ ניב שינפלד \ ד"ר איתי חרל"פ \ אורן לאור \ ד"ר דפנה סרינג \ רותם תש"ח \ ד"ר אודיה כהן רז \ ליאת דרור \ ניר בן גל \ שפיר סרוסי \ שני גרנות \ ערן יחזקאל ועוד.. במהלך הלימודים משולבות כיתות אמן ומפגשים עם כוריאוגרפים ויוצרים מהעולם, כל העבודות של הסטודנטים יוצגו במסגרות פסטיבליות גם מחוץ למכללה

מה עושים במסלול

מחזקים את הגוף הפיזי, מעצימים את התנועה, לומדים קורדינאציה והתמצאות בחלל, מזיעים, מתנשפים, עושים עוד פעם ועוד פעם עד שזה נקי ומדויק. שואלים, מחפשים, חוקרים, מתבטאים, לומדים את השפה האישית הטמונה עמוק בבטן היצירה, בודקים תאוריות, מתבוננים, מעשירים את הידע ההיסטורי/תרבותי/אמנותי/ נפשי, לפעמים גם לא עושים כלום... מבימים, מצלמים, עורכים,רוקדים מחפשים להנציח את הרגע של התנועה האינסופית,

 

איך נעים בין קולנוע לתנועה?

כאשר מניחים לכל הספקות ופשוט מניחים את הדברים זה בצד זה, זה פשוט קורה.

על תנועה, מחול וקולנוע גם יחד

בתקופה הנוכחית אני עדים לכך שהן המציאות האישית והן המציאות הגלובלית מצולמות, מוקרנות ונצפות ללא הרף בזמן אמת. המפגש בין העין המתבוננת לבין הגוף המצולם מתווך על ידי אינספור מצלמות. אותו מפגש לא רק מכונן את הדרך שבה אנו תופשים, מגדירים או חושבים מציאות, הוא גם מחולל את המציאות עצמה:  המצלמה מזמנת אירוע. האירוע מייצר צילום.

בניגוד לחשיבה הרווחת שתנועה ומסך מנותקים זה מזה, ומתקיימים בממדים שונים, ניתן דווקא להבחין באופן שבו הטכנולוגיה והגוף מייצרים עניין הדדי בלתי פוסק  ,בין אם מדובר בזירת מלחמה או נופש, אירוע חגיגי או זוטות היומיום - על פי רוב הגוף המתנועע, החי, הנמצא בתזוזה, הוא גם אותו הגוף שמחזיק את המצלמה.  החזקת המצלמה מכתיבה את כוראוגרפיית היומיום של כולנו.

כוריאוגרפיה ותנועה למסך ולבמה – הם השילוב הכל כך מתבקש של תנועה ומחול עם המצלמה, המדיה, ועולם הויזואליה אשר יוצרים אפשרויות חדשות מסעירות ובלתי צפויות. אנחנו עוברים תהליך למידה מרתק וחדש ונפטרים מסטיגמות ישנות ומתפיסות עתיקות ולא רלוונטיות אודות מחול, תנועה וקולנוע ובונים עולם מושגים חדש.
הסטודנטים והמרצים שותפים לתהליך החקירה ובודקים גבולות ואופקים חדשים. מחול אינו מחייב ביזוי או פציעה של הגוף שלנו.  עבודת התנועה במסלול החדש בונה את הגוף, מחזקת אותו ואת הנפש. הריקוד מרפא, מחדש וממלא באהבה.

רקדנים, רקדניות כוריאוגרפים וכוריאוגרפיות הם אנשים ונשים אינטליגנטיות וחכמות בשכל ובגוף וכך יש להתייחס אליהם ואליהן.   עבודות המחול שיוצרים הסטודנטים הן מאתגרות מחשבתית וגופנית ויש להן אמירה ונקיטת עמדה חברתית סוציאלית תרבותית ואומנותית. הן מחוברות לקולנוע ולעולם המדיה וליכולת להציף בעיות ולתקשר עם מגוון רחב של אוכלוסיות. הלמידה בסטודיו ממציאה את עצמה מחדש בכל רגע נתון, שואלת שאלות ומעלה בעיות ופותחת אופציות חדשות מתחום הרחב של הויזואליה בעולם האומנות ועד לתחומים של השקטת התודעה והתבוננות מעמיקה וחכמה. לרקוד בספיר זאת האפשרות למצוא אי של שקט בעולם רועש.

המורים הנפלאים שלנו והחומר הנלמד

ליאת דרור

פילוסופית התנועה

תנועה הינה חיים, כל עוד אנו נושמים התנועה מתקיימת בנו, בין אם היא נראית או נסתרת, בשיעור "פילוסופית התנועה" נתבונן, נשאל, נחקור, נתחיל להכיר את טווח התנועה האינסופי הקיים בנו במימד השכלי, נפשי, רגשי, פיזי. מה הוא אפיק הזרימה, מה מחבר בין הנראה לנסתר, בין הפנים לחוץ.

כיצד סך כל התנועות מסתנכרנות מתוך קורדינציה  מעודנת לישות אחת .

השורש

נמצא בכפות הרגליים

מתחולל מהרגליים

נשלט במותניים

מובע דרך האצבעות.

מכפות הרגליים אל הרגליים

אל המותניים

הכול נושם ומושלם באחד.

בהתקדמות זרימה לאחור

לכן יש מקום לתזמון נכון

--------------------------------------------------------------------------------------------

ניב שינפלד ואורן לאור

ניב שינפלד ואורן לאור יוצרים יחד מאז שנת 2004. עבודותיהם משלבות מרכיבים של מחול עכשווי, פרפורמנס ותאטרון פיזי. יצירותיהם מוצגות על במות מרכזיות בארץ, כגון "פסטיבל ישראל", "הרמת מסך", "חשיפה בינלאומית", "פסטיבל תמונע" ועוד, וכן במסגרת פסטיבלים ותאטראות חשובים בחו"ל, כגון פסטיבל מונפלייה (צרפת), טאנז-אים-אוגוסט (גרמניה), מרכז גבריאלה מיסטרל (צ'ילה), יולי-דאנס (הולנד) ואחרים.

ניב שינפלד כוראוגרף, מורה ורקדן, נולד ב-1972 בקיבוץ חניתה. בשנת 92' הצטרף ללהקת המחול של ניר בן גל וליאת דרור, איתה הופיע בארץ ובעולם עד שנת 97'. ככוראוגרף עצמאי יצר עבודות לאנסמבל בת-שבע, להקת המחול הקיבוצית ולהקת מוזע.

טקסט תנועתי - מוטיבציות וסאב טקסט

Movement text - motivations and subtexts

בקורס יילמדו טקסטים תנועתיים מגוונים, ודרכים לצקת לתוכם משמעות, מוטיבציות, וכוונות. בקורס נלמד מהי פעולה רגשית, נעמוד על ההבדל בינה לבין פעולה פיזית, ונראה כיצד השתיים תומכות זו בזו כדי לסייע לנו לתקשר את עולמנו הפנימי בצורה מדוייקת ובהירה

 

אורן לאור במאי, דרמטורג ושחקן. נולד בשנת 1971 בתל-אביב. בין השנים 93'-97' למד משחק בחוג לתאטרון באוני' ת"א. בתקופה זו עבד עם הבמאים נולה צ'לטון, יבגני אריה, עדנה שביט יוסי יזרעאלי ואחרים, ועם יוצרים מתחום המחול כגון רות זיו אייל, רינה שחם

זהות ומשמעות באומנות הפעולה

Identity and meaning in Action art

השיעור יתמקד בקשר שבין הזהות האישית לזהות הפרפורמטיבית.

באמצעות אימפרוביזציה מודרכת ומטלות, נבדוק כיצד אמנות הפעולה מתיכה את שתיהן ליישות אחת.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ניר בן גל

כאשר למדתי לרקוד התנסיתי בשיעורי "טכניקה" ו"אימפרוביזציה"

כל תהליך בנית ריקוד היה משהו מעורפל שנראה היה לי שדרוש לו המון כישרון או "מוזה" ושרק יחידי סגולה מסוגלים לזה, ברוב המקרים כשהתבקשתי לבנות ריקוד פשוט אספתי תנועות וקומבינציות מוכרות ממה שלמדו אותי המורים , לאחר שנים של עבודה כוריאוגרפית והוראה פיתחתי "טכניקה לבניה כוריאוגרפית" פשוטה ומעשית המקנה כלים כיצד מתוך התנסות גופנית וחוויה רגשית לעבור למצב של הזכרות ובניה מעשית ואותנטיות של  הגוף

התנסות תנועתית בשילוב חוויה רגשית ושכלית  והמשך לתהליך של זיכרון ובניה הכרות עם טכניקה חדשה לבניה של מופע מחול עם התנסות בצילום וידאו פשוט

עבודות כוראוגרפיות בעקבות סרטים

Choreographic works following films

הסטודנטים יתנסו בתהליך של בנית מופע למסך ובמה כאשר הם הכוריאוגרפים והבמאים של המופע עליהם ליצור מופע בן 7 דקות כאשר הם בוחרים את הנושא את המשתתפים

זמן השיעור יוקדש לתהליכי חשיבה תכנון הצגת הרעיונות וקבלת משוב מהכיתה

ולהצגת העבודה בתהליכים על מנת לקבל פידבק לפרזנטציה.

כוריאוגרפיה מעשית

Practical choreography

הקניית ידע מעשי בתהליך של בנית מופע \ כוריאוגרפיה \ סצנה

התנסות תנועתית בשילוב חוויה רגשית ושכלית  והמשך לתהליך של זיכרון ובניה

הכרות עם טכניקה חדשה לבניה של מופע מחול עם התנסות בצילום וידאו פשוט.

בכל סטודנט יש את הפוטנציאל ליצור ואת האהבה לבנות ולהמציא.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

שני גרנות
לקראת גיל 20 החלטתי לא להמשיך בקריירה המתבקשת של רקדנית בלהקה, אלא לפנות ללימודים בתחום המחול והכוריאוגרפיה. התקבלתי לבית ספר למחול בבריסל, בניהולה של אן תרזה דה קירסמיקר. חוויית הלימוד בבית הספר היתה עשירה מאין כמוה, ורסטילית ופרוגרסיבית מבחינה פדגוגית. במיוחד השפיע עלי המפגש עם המורה והיוצר דוד זמברנו, ששינה עבורי את האופן שבו חשבתי עד אז על תנועה. מאז לימודי ועד היום, 15 שנה אחרי, אני עדיין ממשיכה לחקור את העקרונות שזמברנו פיתח בשיטתו, ובהם חיסכון באנרגיה, שימושיות בגוף ובחלל והתייחסות גמישה לממדים של החלל והזמן. כל אלה מהדהדים עבורי דרך חיים ופילוסופיה השמה דגש על מעבר דרך דברים ועל הרגע החולף, במקום על שהות במקום וקיבעון. העקרונות של זמברנו מלווים ומנחים אותי בכל אספקט בחיי. ככוריאוגרפית, העקרונות שפיתח אינם מכתיבים את האסתטיקות שאותן אני חוקרת, אך הם כן מהדהדים ברקע של כל פעולה אמנותית שלי

שיעור מחול עכשווי - גופי תנועה

Contemporary Dance Class - Traffic/Movement Bodies

מטרת השיעור לפתח מודעות של שימושיות וחסכוניות בגוף הנע. התרגילים שיילמדו בשיעור מגלמים עקרונות של יעילות ופונקציונליות, שנועדו לפתח בתלמיד אמת מידה של שימוש באנרגיה. התרגילים נלמדים כדוגמאות לשימושים חסכוניים באנרגיה. נקודות המוצא לתרגול הן ערנות ותעוזה.

שיעור רפרטואר - רצפים מוטים

Repertoire Class - Tilted Sequences

בסמסטר הראשון נתמקד בלימוד החומר התנועתי ובהעמדה בצורות שונות, כלומר תתרחש בעיקר עבודה קבוצתית. בסמסטר ב' נמשיך בעבודה זו, ונתחיל לשלב גם עבודה אישית עם כל תלמיד על החומר התנועתי הנבחר שלו. השיעור למעשה מציע קונספט פדגוגי של עבודה רפרטוארית קבוצתית ואישית השלובות זו בזו במושג הביצוע.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

רותם תש"ח

כוריאוגרף עצמאי, פרפורמר, מרצה לתולדות מחול, ומורה לכוריאוגרפיה, למיומנויות במה ולאקרו דאנס. מנהל אמנותי של פסטיבל אינטימדאנס 2013-2014. לימד באקדמיה למחול בירושלים לימד תולדות מחול בסמינר הקיבוצים 2012-2014. העביר סדרת הרצאות בשם 'מלחמתם של הגוף והסדר' בבי"ס לכוריאוגרפיה כלים, ובקבוצה ביפו. משתתף בתוכנית חילופי כוריאוגרפיה ישראל-פולין.

עבודות נבחרות: 'Some Nerve', 'חיים מרוצפים' (2012), 'בטון מלוטש' לפסטיבל נקודת מגע במוזיאון ישראל בירושלים 2011, 'חודוד' לפסטיבל א-ז'אנר 2011, 'אנדרטאות' לפסטיבל הרמת מסך 2010, 'קורפורפוליס', 'ישראליקה' ו'מטמורפוזות' לפסטיבלי אינטימדאנס 2008-2010.

בעל תואר ראשון בהצטיינות מאוניברסיטת ת"א בתולדות האמנות. תואר שני מאוניברסיטת ניו יורק ביישומים ובאמנות אינטראקטיביים. תואר שני באמנות פלסטית מבצלאל.

. מבוא לאסטרטגיות פרפורמטיביות וכוריאוגרפיה חברתית

Introduction to Performative Strategies and Social Choreography

שיעור שמשלב תיאוריה ופרקטיקה: מעבר מייצוג לאסטרטגיות פרפורמטיביות:

בשנים האחרונות אמנות חיה מקבלת מקום מרכזי כמוצג בר חלוף (ephemeral) בחללי גלריות ומוזיאונים מובילים. ככזו היא מחליפה את הדימוי והאובייקט האמנותי, וקוראת תיגר על שוק האמנות. אמנות זו אוצרת בתוכה פרקטיקות כוראוגרפיות, פרפורמטיביות, והבניית מצבים (constructed  situations) בזמן אמת תוך שיתוף הקהל והתערבות במרחב הציבורי

סובייקט במעגל סגור   

Closed Circuit Reality

שיעור המשך למבוא לאסטרטגיות פרפורמטיביות וכוריאוגרפיה חברתית

שיעור סטודיו שמטרתו לאפשר לסטודנטים להתנסות באסטרטגיות פרפורמטיביות עכשוויות: שיתופיות (participation), הדמייה (simulation), שחזור (reenactment) ומופע הרצאה (lecture performance).

נושא השיעור יהיה האני המצלם/מצולם

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

מיכל ארזי.

מנעדים אנרגטיים בתנועה Energy distribution in motion

הגדלת אוצר המילים ומגוון אפשרויות התנועה כאשר מצד אחד הרפיה ושיחרור ומצד שני תנועה

בקורס ינתנו דגשים על למידת חלוקת האנרגיה בגוף

Alignmeht   שמאפשר קונסטרוקציה חזקה תוך שימור אנרגיה.

מודעות תנועתית זו מהווה בסיס לעבודה עם פרטנר

ועם החלל בו מתקיים המפגש

אקרובטיקה אווירית

 

כוריאוגרפיה ותנועה למסך ולבמה זה בעצם אומר הכל השילוב המתבקש של תנועה ומחול עם המצלמה ועולם הויזואליה יוצר אפשרויות חדשות מסעירות ובלתי צפויות.  אנחנו עוברים תהליך למידה מרתק וחדש ונפטרים מסטיגמות ישנות ומתפיסות עתיקות ולא רלוונטיות על מחול ותנועה וקולנוע ובונים עולם מושגים חדש ומאפשר שבו הסטודנטים והמרצים שותפים לתהליך החקירה ובודקים גבולות ואופקים חדשים. מחול לא חייב לבזות את הגוף ולפצוע אותו , עבודת הריקוד שלנו בונה את הגוף מחזקת אותו ואת הנפש הריקוד מרפא, מחדש ומלא אהבה.

+

רקדנים, רקדניות כוריאוגרפים וכוריאוגרפיות הם אנשים ונשים אינטליגנטיות וחכמות בשכל ובגוף ויש להתיחס אליהם ואליהן בהתאם,  עבודות המחול שיוצרים הסטודנטים הן מאתגרות מחשבתית וגופנית ויש להן אמירה ונקיטת עמדה חברתית סוציאלית תרבותית ואומנותית , הן מחוברות לקולנוע ולעולם המדיה וליכולת להציף בעיות ולתקשר עם מגוון רחב של אוכלוסיות , הלמידה בסטודיו ממציאה את עצמה מחדש בכל רגע נתון, שואלת שאלות ומעלה בעיות ופותחת אופציות חדשות מתחום הרחב של הויזואליה בעולם האומנות ועד לתחומים של השקטת התודעה והתבוננות מעמיקה וחכמה, לרקוד בספיר זאת האפשרות למצא אי של שקט בעולם רועש

לפרטים נוספים

נשמח לסייע לכם בכל עניין. אנא מלאו את הטופס ואנו נדאג ליצור עמכם קשר.