בית הספר לתנועה

בשיתוף מכללת ספיר

מסלול ריפוי בתנועה

ליאת דרור & ניר בן גל \ שדרות אדמה

תכנית דו שנתית

המרכז ללימודי חוץ והמשך במכללת ספיר \ המכללה האקדמית ספיר

פרטים על הקורס: 054-5294246

להרשמה: https://www.sapir.ac.il/content/6518

מרכז מידע, ייעוץ והרשמה 077-9802802 שלוחה 2

[email protected]

מזכירות כללית: 077-9802353

רכזת הקורס הגב' אביבה דוידיאן [email protected]

לימודי ריפוי בתנועה, תכנית דו שנתית, בית הספר אדמה בשיתוף מכללת ספיר.

ריפוי הוא תנועה. תנועה בשאיפה למצוא מנוחה. תנועה מחוללת תמורה, משחררת כאב ומגבירה עונג. ריפוי הוא לנוע לאיזון, תוך התבוננות במידע הצף ועולה ברמות הוויה שונות; תנועת הגוף מנהיגה את הקצב ואת התכנים המבקשים מודעות. הריפוי נובע מתוך הגוף, תוך העלאת מידע, התבוננות, הכרה בו ושחרור. ריפוי בתנועה הוא מציאת המקום הנכון עבורנו במרחב, והסכמה לביטוי עצמי של היצירה הנובעת מחומרי גופנו, חיינו ומכלול הדברים שמעסיקים ומסקרנים אותנו. ריפוי עוסק בחיבור כלל החלקים המרכיבים אותנו כאורגניזם המתקיים בתוך תנועה מתמדת, מקיים בעצמו תנועה כזו, ושואף להיותנו בריאים ומאושרים (אושר מלשון אישור לקיומנו).

"טיפול הוא ניסיון לתקן בעיה הפוגעת בבריאותו או תפקודו של האדם. על פי רוב הטיפול מתבצע בעקבות תהליך האבחנה" (מתוך ויקיפדיה). זו היא אחת ההגדרות הנפוצות היום לריפוי. המילה מתחברת לטיפול, לבעיה, לתרפיה. גישה זו יכולה להיות מכשילה, ומעצם הגדרתה היא מנציחה את אשר נתפס בפנינו כחולי. היכולת להתרפא היא יכולת מופלאה, ויש משהו קסום במילה עצמה. היכולת להתרפא לא חייבת להיות מחוברת אל חולי, אלא לדרך עמוקה להגיע להבנה. אותה הבנה בה מתקיימת תבונה המאפשרת לנו יצירת חיים חיוניים, מלאים ושקטים. הריפוי הוא מעין תבלין שאנו מניחים בתוך שגרת יומנו. הוא שם במרחק נגיעה, ואנו יכולות להטמיע אותו מתוך הכרה ומודעות.

תנועה וריקוד הן אמצעי, וכל מה שחי מתנועע. לעיתים בנראה ותמיד בבלתי נראה, מתקיימת בנו כל העת תנועה מעודנת. דרך אותה תנועה אנו יכולות להתוודע אל רחשי הלב, אל התחושות הפיזיות, אל תפיסת העולם, אל המחשבות הבוראות את עולמנו. הריקוד מאפשר לעולם המילולי לנוח לרגע, וכך להכיר את טבענו מתוך ראשיתו. את האיכות, הקצב, אחיזת השרירים, הרפייתם, את תובנת הקואורדינציה המחברת בין הפיזי, לרגשי, למנטאלי.

במהלכו של הקורס נרקוד את אשר המילים אינן יכולות להגיד, ונכיר את הדרך לדברם מתוך חיבור ברור אל הגוף. נתבונן בגוף כבית, על חוזקותיו וחולשותיו. נתבונן בחיבורה של התודעה לאנרגיה הזורמת בנו, נתבונן ביכולתנו לנווט בתוך חוסר מנוחה וחוסר וודאות, בתוך האפל ובתוך המואר.

שנה ראשונה

סמסטר א' – התנסות במרחבי התנועה, השקטת התודעה

סמסטר ב' – התנסות במרחב האישי בתוך מערכים מובנים

בסיום שנה א’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר   – תעודת "בוגר/ת לימודי בסיס, ריפוי בתנועה".

שנה שניה

סמסטר א' – חקירה אישית ובניית מערכי עבודה

סמסטר ב' – התנסות פרקטית בהעברת תכנים

בסיום שנה ב’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר – תעודת "בוגר/ת מוסמכ/ת בריפוי בתנועה".

מערכת השעות מסלול מסלול ריפוי בתנועה


השקטת התודעה בתנועה ובאי עשייה

פועלים  בתוכנו ארבעה אלמנטים – מחשבתי, רגשי, פיזי, רוחני, ארבעתם ביחד יוצרים את המערך של מי שאנו, כאשר הקואורדינציה ביניהם מסונכרנת והרמונית יש בנו תחושה של שלמות, כאשר מופר האיזון מי שאנו נכנס כמו למאבק תמידי, זה יכול להתבטא במחשבות שאינן מרפות, בתחושות/מחלות פיזיות, בתחושה ברורה שאנו פה , אבל למעשה איננו נוכחות. אנו מאד שונות אולי בסיפור, אבל במהות כולנו דומות, המאבק המתמשך לא יאפשר שלום בין פנים לחוץ. כשאנו מתחילות לשים לב אל הנשימה, אחד הדברים הראשונים שנגלה אלינו, היא כי התודעה נודדת אל העבר ואל העתיד, להיות פה כמעט לא מוכר לנו. כשאנחנו פה בדרך שבה אנו פוגשות את עצמינו על כל מה שאנו, זהו כוח עצום שבדרך כלל אין לנו כל מידע כיצד להתמודד אתו, אפשר לקרוא לו אינטימיות , שלווה, אהבה, קבלה, אפשר לקרוא לו ריפוי.

מהות הכוח הינו שהוא נוכח בעשייה ובאי העשייה באופן מאוזן  הריפוי והידע הפנימי טמונים בנו, לא תמיד אנחנו מזהים, קשובים לאשר עולה. זהו אינו ידע של הבנה או ניתוח שיכלי, זהו החיבור הבלתי אמצעי של הראש אל החזה, אל הבטן, אל האגן, המאפשר מפגש נקי ופשוט עם המחשבות, הרגשות עם ההוויה הגופנית. דרך תוכנית הלימוד נפגש עם כל ארבעת המרכבים, בכל שיעור דרך דגשים שונים, מתוך הבנה כי ישנה חשיבות גדולה ליצר מרחב חקירה דרך כיווני העמקה שונים שאינם מיצרים הפרדה כי אם את מכלול השלם. הבסיס הינו תנועתי דרך תשומת הלב אל הנשימה שיאפשרו לגעת במושגים – סגור פתוח, כיווץ הרפיה, אחיזה שחרור, התמלאות התרוקנות, התבוננות ותפיסת המקום.  תבונת הגוף -אימון ותרגול פיזי להכרת המבנה הגופני – כיווני המפרקים, תנועת השלד, רצפי תרגילים המכוונים אל המערכות השונות ומאפשרים יציבות, גמישות פיזית -מנטאלית, והתקרקעות, כל אלו יאפשרו לנו לחוות את הגוף שלנו בפשטות, ללא שיפוט, כפי שהוא, נאפשר לעצמנו להקשיב ולטפח אותו מתוך קבלה. לעיתים אנו נוטים לראות את הגוף הפיזי כדבר שיש בו מגבלה, כסוג של משקולת, אנו נהים תובעניים וביקורתיים כלפיו, כשאנו לומדים לפעול ולנוע עם הגוף ממקום עדין וקשוב אנו יכולים להיפגש אתו באופן חדש, לשנות ולהחליף דפוסים שהתקבעו בתנועה טבעית ואוטנטית ממקום מכבד ותומך.

השקטת התודעה בתוך תנועה (עשייה) ובתוך אי עשייה ( התנועה הפנימית) –     למידת האנרגיה מהאין אל היש ומהיש אל האין, כיצד היא לובשת צורה דרך מילים, מעשים, מחשבות , ביציאתה מהכוח אל הפועל וכיצד היא משחררת עצמה, מניחה למילים, למחשבות, לרגשות בדרכה מהפועל אל הכוח, וכך מוצאת את מסלול התנועה הטבעי המאפשר לשינוי להיות נוכח בכל נשימה. אנרגיה הינה אותו כוח שאיננו יכולות לראות או לתפוס , זו המעניקה לנו את החיות והחיוניות לכל אשר אנו. אנו יכולות לדבר במונחים של 'אנרגיה טובה' או ' אנרגיה רעה' אנו חשות בברור בעוצמה מחברת, מאפשרת, מרווחת לעומת זו השואבת אותנו, מתישה, מונעת, כשאנו מתוודעות אל איכויותיה ומנעדיה אנו לומדות את השקט, האיזון והיציבות במהות הרגשית, הנפשית, המנטאלית, הרוחנית, בכל אשר איננו יכולות לאחוז , אנו לומדות לבטוח בשחרור כמקור כוח המנכיח אותנו ומחבר בין הנראה והבלתי נראה שבנו.

Sense-sessions | לנוע למקום הנכון- התוודאות אל התנועה הפנימית והרחבת המנעד החישתי, בדגש על הבטן -מערכת העיכול , הלב- מערכת כלי הדם,  הראש -המוח ומערכת העצבים.  באופן זרימתן ואיזונן תוך התבוננות במידע הצף והעולה ברמות ההוויה השונות בהתאמה לפעימה הפנימית והתכנים המבקשים הכרה. כלי העבודה יהיו באמצעות קשב פנימי, הפקת קולות, התמסרות לתנועה ראשונית ואוטנטית, אימפרובזציה וקונסטלציות בתנועה ובמרחב, תוך ניהול יומן אישי.  באמצעות כלים אלו תיסלל הדרך להכרת הביטוי העצמי של היצירה הנובעת מחומרי גופנו וחיינו באמצעות קיום מרחב מאפשר ומעבדת מחקר.

הפשטות

גם כשמביטים בה

אינה נראית

הנדיר

גם כשמאזינים לו

הוא נסתר

העדינות

גם אם אחזת בה

אינה נתפסת

שלושת אלה

מתחמקים מהגדרה

לא ניתן לרדת לפשרם

בכוח המחשבה

אי עשייה עם ליאת  דרור

כשאנו חשים כי קיים בנו 'מרפא'  לנפש, נראה כי הכל מונח במקומו בשלום. מה מאפשר ל' מרפא'  להיות בשגרת חיינו מתוך נכונות ונוכחות, לא ככזה המחכה לקיצון על מנת להגיע, אלא זה השוהה בנשימה, במרווח, באורך הרוח ושוויון הנפש, אלו יבואו ויחלפו כמו הרוח, כך משתנה הרוח שבנו, כשנתחיל לחוש בה באותה ודאות, נאמן את עצמנו לפתוח ולסגור, לעלות ולהוריד, לווסת את הטמפרטורה ולאזן בין היובש לרטיבות, כמו בביתנו הפיזי כך בביתנו הגופני. ריפוי הינו פרקטי כמו גם מנטלי, רגשי רוחני, הקורדינאציה המעודנת, המאפשרת לכפות הרגליים להלך כאן בעולם, לידינו לייצר ולברוא, ולהלך הרוח להיוותר שקט וממוקד, היא זו המביאה את כלל יכולותינו לכלל ביטוי, היא זו הממקמת את ה'מרפא' עמוק בתוכנו.

 

לימודי האדמה עם  חגית קירט ברט

הקשר בין האדם לאדמה הנו תמידי ובראשיתי . האדמה היא המקור ובה משולבים האלמנטים כך שכולם יוצרים ,בהרכבים שונים , את מגוון צורות החיים . האדמה בתנועה מתמדת ובדינמיקה של פרוק והרכבה , השיעורים התמקדו בהעמקת ההתבוננות באדמה כמשקפת אותנו, את נפשנו וגופנו הפיזי, דרך ההשתרשות, ההנבטה, המחזור, לחות – בין הרטיבות ליובש, פריחה ומניות. הבנת האדמה גורמת לנו להבין את עצמנו . השתתפות בתהליך הצמיחה מבריא, מחייה ואנו גדלים אתו אל תוך איכויותיו של הריפוי. מטרת הלימוד היא לחבר אותנו לתעצומות ופשטות הבריאה ואגב כך  למצוא שמחת חיים פשוטה וזמינה, המזמינה אותנו להשתתף בה.

 

  Sound Healing עם הידי ליברמן 

איך מתיחסים למוסיקה ככלי ריפוי. מה זה Sound Healing   מה זו תנועה של צלילים , תהליך תרפויטי עם תופים אפריקאים, ראשית הקצב, החיבור לאלמנט האדמה ואלמנט האש בתוכנו ,  תיפוף גוף. היכולת לנוע בקצב מתוך יצירתו הבלתי אמצעי, לצד קריירה עשירה ומגוונת כאמן במה, מופיע ומקליט עם הרכבי 'מוזיקת עולם' שונים ומגוונים, פיתח הידי לאורך השנים דרך ייחודית לשילוב מוסיקה, קצב ותופים עם עבודה קבוצתית רגשית. כחלק מעבודתו צבר הידי נסיון גדול בעבודה עם סוגים שונים של מצבי גוף/נפש כגון – פוסט טראומה, תשישות נפשית, נוער ומבוגרים על הספקטרום האוטיסטי, הפרעות קשב וריכוז. ליווי תהליכי ריפוי והעצמה  בעזרת תופים וקצב –   Drum Therapy  מפתח ה – Chakra Overtone Drum   כלי נגינה טיפולי, ובמקביל את שיטת – "COD Therapy טכניקה ייחודית זו של שילוב מוסיקה וריפוי רגשי הינה מרכז עיסוקו הנוכחי של הידי, הוא מרצה, מעביר סדנאות לימוד ומנחה סשנים אישיים בארץ ובעולם.

 

ריפוי בתנועה עם מיכל ארזי

בעידן המודרני הרבה דברים מרחיקים אותנו מנוכחות פשוטה בגוף ובהוויה הקצב המהיר, הלחץ, העשייה המרובה, השעות הארוכות מול המסך. התנועה המודעת עוזרת לאזן ולהחזיר אותנו לנוכחות מלאה ועוצמתית. גם אנשים שמתאמנים בריקוד או בספורט עלולים לתת עדיפות  למטרה, לנראות, או לתוצאה הסופית וכך להזניח את הנוכחות וההקשבה לעצמם ולגופם.

רייך טבע את המושג שריון שרירי שחלק מהמתאמנים ״לובשים״ כדי למסך רגעים קשים בעברם. לעתים רבות אנו ממשיכים ללבוש את השריון גם כשכבר איננו זקוקים לו… בכוונתי בקורס זה להשיל את המיותר. להתחיל את היום ממקום נוכח, נינוח ושלם.  אתייחס לכמה נושאים עיקריים: העמקת הנשימה. היכולת להתבונן ולהיות (לעומת לעשות). זיהוי התחושות והתנועה שאנו יוצרים כדי להרגיש טוב  לעומת כדי להיראות טוב. חיבור מחדש של המחשבה, התחושה, הרגש והתנועה.אירגון גופני מיטבי ( alignment) שמגדיל את אפשרויות הבחירה בתנועה.

לנוע למקום הנכון Sense-sessions עם תמר לוין

תרגול גופני המכוון פנימה לתוך מערכות הגוף. מערכת העיכול, הלב, המוח ,מערכת השלד והשרירים ומערכת היחסים ביניהן באמצעות הקשבה, נשימה, מגע, קול והתמסרות לתנועה שזורמת באופן טבעי דרך גופנו המימי  ובאמצעות  אימפרוביזציות וקונסטלציות במרחב אנו מקדישים זמן ותשומת לב למערכות אלו ולתפקידן, משכללים את יכולות החישה הפנימיות שלנו וזאת בכדי להעניק רווחה ונחת לתוכנו פנימה. כל מערכת וייחודה המשמעותי, כל מערכת נענית בהקשבה לצרכיה. זהו דיאלוג עם מערכת החישה הפנימית ,

שנה א': הרחבת המנעד החישתי, התמסרות לתבונת התנועה הפנימית, דרך לימוד וחקירה של שלושת המרכזים :בטן, לב וראש. באמצעות קשב פנימי, הפקת קולות, התמסרות לתנועה פנימית, ראשונית ואותנטית ,אימפרוביזציה וקונסטלציות בתנועה במרחב . תוך ניהול יומן אישי. בסוף השנה ייצרו הלומדות תרגיל המהווה פרי עמל למימוש הלימוד.

שנה ב' : המשך העמקה וחקירה תוך מתן דגש על נוכחות המנחה/פרפורמר שבכל אחת ואחד. במהלך השנה כל לומדת תחקור לעומק נושא אותו תבחר, בהכוונת תרגילי חיבור, מתן כלים וקרקע פורייה לחקירה והתפתחות. דרך תנועה פנימית אותנטית, אימפרוביזציה וקונסטלציות במרחב ,בסוף השנה ייצרו הלומדות תוצר המהווה פרי עמל למימוש הלימוד. (גוף ידע להעביר /קומפוזיציה בתנועה)

Healing Contact עם שרון פרידמן

הטכניקה אותה אני מפתח בשנים האחרונות, תרגילים שיובילו אותנו לבנות שפה שאתה נוכל לאלתר, ולבנות חומרים העוסקים בחלל בינינו.  לתת מקום לתנועה שבאה ממה שאני מרגיש כלפי הקשר, כל מה שבדרך כלל חבוי איפשהו מאחוריי המעשה רוצה לקבל פנים.  אני מחפש איכות תנועתית בחיבור שבנוי מחופש הטמפרמנט שנבנה איפשהו בין המח ללב. 

שעות

9:00-16:00

פתיחת הקורס

25/10/2020

חופשת סמסטר

פברואר 2021

חופשת סמסטר

פברואר 2021

שעות לימוד

224 שעות לימוד אקדמיות, 28 מפגשים

שנה א'

סמסטר א' – התנסות במרחבי התנועה, השקטת התודעה
סמסטר ב' – התנסות במרחב האישי בתוך מערכים מובנים בסיום שנה א’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר תעודת "בוגר/ת לימודי בסיס, ריפוי בתנועה".

שנה ב'

סמסטר א' – חקירה אישית ובניית מערכי עבודה
סמסטר ב' – התנסות פרקטית בהעברת תכנים
בסיום שנה ב’ יקבלו הסטודנטים תעודה מטעם מכללת ספיר תעודת "בוגר/ת מוסמכ/ת בריפוי בתנועה".
מסמך 3
מסמך 1
מסמך 5
שכיבה שחור לבן

בית הספר לתנועה

בשיתוף מכללת ספיר

כוריאוגרפיה ותנועה לתואר ראשון

כוריאוגרפיה ותנועה לתואר ראשון

ריפוי בתנועה לימודי תעודה

ריפוי בתנועה לימודי תעודה

כרטיסים | הנחות | אירועים | מוסיקה וספינג' של דניס

נרשמים כאן

Top